El nostre blog

Publicado el dia

Com combatre el sedentarisme

Sabies que Espanya és un dels països més sedentaris d’Europa? Més d’un 60% de la població adulta és sedentaria, tot i els enormes riscs per a la salut que això comporta.

Des del projecte Empresa Saludable de Plusfresc, on treballem per millorar el benestar físic i emocional de les nostres col·laboradores i col·laboradors, et volem ajudar a descobrir si tu també ho ets i a plantar-li cara fàcilment amb aquesta guia.

Què és el sedentarisme?

Es considera sedentària tota persona que no realitza ni 30 minuts d’activitat física moderada durant la majoria de dies de la setmana.

Per què és perillós?

La inactivitat física causa un gran nombre de malalties, especialment si durant el dia passem moltes hores asseguts. La OMS calcula que el sedentarisme és la quarta causa de mortalitat al món, ja que pot provocar cardiopaties, problemes cardiovasculars, osteoporosi, obesitat, diabetis de tipus 2, diversos tipus de càncer i altres malalties cròniques.

Consells per augmentar la nostra activitat física

  • Fer un mínim de 150 minuts d’activitat física moderada (o 75 d’activitat física alta) a la setmana, però si podem arribar als 300 de moderada/150 d’alta, millor. És millor dividir aquests minuts en diverses sessions (com a mínim 3) que no pas fer-los tots de cop.
  • De mica en mica. Progressar gradualment és millor que intentar fer els 150 minuts de seguida. Així és menys probable que ens desanimem i també es minimitzen els riscs.
  • Cal adaptar el tipus d’activitats que fem i la quantitat a l’edat i estat de salut de cada persona.
  • És important dedicar com a mínim dos dies a la setmana a activitats de manteniment o increment de la força muscular (es recomana fer de 8-10 exercicis amb 10-15 repeticions). Podem fer servir màquines específiques, pesos, bandes elàstiques, el nostre propi cos o fins i tot la bossa de la compra.
  • També és molt recomanable realitzar exercicis d’equilibri (ball, tai-txi…) i d’elasticitat (estitraments).
  • Tot ajuda: Encara que al principi no puguem arribar als 150 minuts, és millor fer alguna cosa que no fer res en absolut.

En resum, els nombrosos beneficis per la salut d’una activitat física regular fan que sigui indispensable incorporar-la al nostre dia a dia, especialment tenint en compte que no cal dedicar-hi gaire temps a la setmana per obtenir resultats. Això sí, caldrà fer-ho de mica en mica i adaptant el tipus d’exercicis a les necessitats de cada persona.